22 oktober 2008

Fina gäddor...!

En bra årstid när det gäller gäddfiske...
Den här dagen va jag(Mattias) själv ute på Slätbaken för att finna storgäddan.

Vädret va inte 100% men helt ok då vinden va sydvästlig och stark, nästan för stark.

Jag fick ankra om flera gånger om då jag inte fått tillräckligt bra fäste och vinden tagit med båten allt närmare in i vassen. Det va en såndärn dag då man är tacksam över att flytvästen skaver lite och att rämmen mellan benen va lite för hårt åtdragen så man påminns om att man har flytväst...

Dagen började runt halv sju på morgonen och solen hade ännu inte visat sig.
Det hoppade mycke på ytan men ingen visade sitt intresse i att bita i mina målade plastbitar som så fint vickar sig fram med den nygamla fisketekniken Jerkbait. Det va förns efter jag bytt sida i viken som jag fick mitt första hugg. Och den va fin!


Gäddan visade fram sitt aggresiva humör med att gång på gång hoppa över ytan och sen snabbt sticka under båten. Den här gäddan va rolig!

Jag använde mig av hjälgräppet då jag helt slutat med hov. Det innebär att jag innan måste se till att gäddan är utkörd innan jag tar ner handen för att stoppa in den straxt under munnen, i hjälen. Ju större gädda desto lättare och skönare är det att hålla gäddan på det viset. Det är inte alls så farligt som det ser ut!

Gäddan vägde 6,05Kg och är den andra riktigt fina gäddan jag dragit upp ur slätbaken på kort tid.

Jag kör givetvis efter principen 'catch and release'...

Runt två åkte jag in för att vila upp mig inför kvällsfisket. Det va slitigt och utmattande att fiska i denna "stormvind"!
Men klockan fyra va jag på sjön igen för att fiska dom två återstående timmarna innan solen helt försvunnit och mörkret lagt sig.

Vinden hade då lagt sig en aning och det va betydligt lättare att fiska.

Det dröjde inte länge innan jag fick mitt första hugg för kvällen. Det kändes otroligt lätt och jag trodde gäddan va en liten rackare... innan jag fick se hon, och hon mig. För efter det så fick hon en energikick och kämpade någe otroligt för sitt liv.

Två otroligt fina gäddor på en dag, och två gäddor som fortfarande simmar omkring i Slätbaken.
Sammanlagt fick jag fyra gäddor, två riktigt små och två fina!
Nästa gång jag ska ut är på söndag tillsammans med min bror. Då hoppas vi på fler roliga hugg och någon mer gädda över fem kilo, kanske över tio? `v´

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga fiskar och härliga bilder.

Anonym sa...

Härligt. Grattis. Man blir riktigt sugen när man ser dessa bilder. Måste bli en tur dit snart.

mattias sa...

Jo, jag har haft ett par lyckade turer nu. Otroligt kul!