17 april 2012

Gästbloggat av Martin Axelsson

Lördag 14:e april var jag hemma hos min morbror Leif och grillade och hade lite partaj.
Mitt i allt, fick jag ett SMS av Andreas som undrade om jag var sugen på fiske dagen därpå. Han hämtar isåfall upp mig 07.30 hemma stod det… Det var bara att hälla ut ölflaskan direkt. Fisket är alltid prio 1.

07.30 stod jag nere vid grinden, och Andreas plockade upp mig. Jag hade lite extra iver i kroppen då jag ville testa mitt nya jerkspö samt rulle.Vi begav oss mot Linköpingshållet. Det var sjön Stora Rängen som väntade. Efter 45 minuter i bilen, såg vi äntligen Oscar’s nuna som stod vid sjökanten och inväntade oss.
Jag hälsade på Oscar och tänkte; ”Det här blir en bra dag.”



Då det fortfarande är lite kallt i vattnet hade jag inga stora förhoppningar på denna dag, dock hade vi härligt väder med strålande sol och blå himmel! Yttemperaturen låg på ca 5,5 grader när vi åkte ut.

Vi åkte 5 minuter innan vi tog första fiskestoppet. Det var vass. Gles vass. Det ser bra ut. Vi gled sakta med den ljudlösa elmotorn och kastade av kanten rejält, samt några fåtal kast utåt sjön. Det kändes dött… Efter en liten stunds fiskande och smått växlande väder, hade vi dagens första fisk i siktet. Oscar lyckades få en följare. Ett försiktigt hugg mellan krokarna, som resulterade i en missad fisk, men det räckte för att få upp moralen en hel del!




Efter 20 minuter till, när jag vevade in mitt gröna tailbait, hojtar Andreas till! Även jag har en följare. Denna gång en ganska fin fisk. Uppskattad till 2-2,5 kg när vi såg den i vattnet. Jag hade svårt att vara kall nog. Gäddan stod ett par sekunder och kollade på mitt bete, han tvekade… Det kändes som en evighet.
Jag blev lite ivrig, och gjorde mitt mothugg lite för snabbt när gäddan väl beslöt sig för att hugga. En missad fisk! Jag blev lite irriterad, och för höra om det här resten av dagen. Men det är sådant som hör till fisket! 




Det var nu en period på dagen då vi inte har några hugg alls… Återigen flöt tankarna bort till att vattnet är för kallt. Efter ännu en timmes fiskande, säger Andreas ”Japp!”och man ser hans böjda spötopp.
Ett bra mothugg kommer direkt! Det blir ingen stor kamp, men kul med dagens första fisk i båten.
Andreas plockade upp gäddan på sina 1,5kg. Ingen rekordfångst, men det räckte för en ledning i teamet.



 Något senare på dagen, när jag och Oscar har fått höra om Andreas ledning några gånger, vänder jag mig om i båten och frågar Oscar; ”Har du fisk på?” Svaret blir ”Ja.” Oscar vevar kallt in gäddan och säger ”Jag måste bara ta i tafsen”. När man väl tagit i tafsen räknas den som upptagen. Oscar tar ledningen med cirka halvkilot större fisk än Andreas. Det är nu kommentarerna börjar regna; ”hur många har du tagit upp Martin?” Som sagt, det hör till fisket att hyvla av varandra lite! Man måste ned på jorden ibland.



Jag tackar hjärtligt för en fin fisketur, och hoppas på fler framöver i sommar. Jag vill ju ha revansch!
Skitfiske på er, och särskilt när Plankton går in i S:t Anna Pike Open.

/ Martin Axelsson

Inga kommentarer: