14 oktober 2011

Dag 1 Åland - Andreas nya PB

Vi tänkte göra en liten artikelserie över tre delar från våra äventyr från Åland plus att vi kommer att göra två varianter på film från veckan som började med Pike Open och som avslutades på ett extremt blåsigt Ålandsfiske.

Första delen handlar om mitt, Andreas, nya personbästa.



Monsterhugg nära båten
Efter en hygglig första dag på Åland tillsammans med guiden Patrik från MaPa fishingtem med en tjugo gäddor upp i båten så var det rejält stiltje på fisket runt klockan två på eftermiddagen. Dagens största hade varit en fyra kilos gädda tagen på ett spektakulärt sätt med en Top Bandit.

Förutsättningarna för bra fiske var inte de bästa. Ganska kalla nätter, fullmåne och kalla nordliga vindar. Efter en längre stunds nötande i en lugn vik så drog jag på en gäddspinnare, en Double Showgirl från Musky Mayhem. Hugg direkt och en fin 3 kilos gädda fick syna insidan av båten. Ytterliggare tre fiskar högg på ytterliggare sex kast och dagens betesgåta var löst. Oscar och guide-Patrik drog också på spinnare och det blev ett riktigt bra fiske.

Efter ha lämnat grynnan som vi stått vid ett tag med cirka tio gäddor upp så åkte vi in mot vassen och plötsligt händer det. Efter ett kast mot vasskanten så har jag min spinnare två meter från båten när jag ser en skugga komma från djupet. Jag ser hugget och förstår direkt att detta är en PB gädda. Ett fantastiskt tungt hugg och gäddan tar mitt bete ner mot djupet direkt. Jag försöker följa med så gått jag kan och lättar något på slirbromsen. Massa tankar far genom skallen. Framförallt så funderar jag på om jag gjorde mothugget för tidigt eftersom jag såg hela hugget vilket är lätt att man gör i dessa lägen. Fajten är ganska kort och efter bara ett par rusningar in under båten så ligger mitt nya personbästa i håven och ett vilt jubel utbryter. Underbart! Vilken känsla!

Alla i båten är rätt övertygade om att det är en tiokilos gris som plockats eftersom hon är riktigt fet. Dock stannar vågen på fina 9,7 kilo vilket man får vara väldigt nöjd med trots att det bara fattas en liten borre från att vågen ska gå över den magiska 10 kilos gränsen. Längden var 108 centimeter och buken var välfylld. Gäddor i denna storlek är ren och skär urkraft och att hålla den under fotosession var en fantastiskt känsla.

Gäddan var den näst största gädda som dragits i Patriks båt i år på Åland trots över 100 dagars guidade dagar. Innan fisket startade berättade Patrik om att det varit svårt med storlekar i år men att det var mängder med fisk i vattnen. Något som ska visa sig inte passa in på vårat fiske, framförallt visar onsdagens fiske det när Oscar drog två gäddor men en medelvikt på över fem kilo där den minsta var inte mer än 0,5 kilo.

Mer om detta imorgon då Oscar berättar sin story.

Guide-Patriks story kan du läsa här, http://www.mapafishingteam.com/article.con?iArticle=4645&iLan=1 .

Tack Patrik för fantastiska dagar, minnen för livet!



Inga kommentarer: