15 oktober 2011

Dag 2 Åland - Oscars nya PB

Så var det dags för dag 2 på Åland med Mapa FishingTeam.

Patrik hade nu kollat ut en ny plats för oss att fiska på. På vägen dit sa han att idag kommer vi att nöta lite och inte satsa på någon mängd.

Min första fisk för dagen.

Vi började nöta lite vid en grynna och vår guide Patrik tog fisk direkt. Så gick hela förmiddagen för oss. Guiden Patrik var den som drog mest fisk och även Andreas fick fisk. Jag själv hade bara haft en följare under hela förmiddagen. Jag blev mer fundersam vad jag gör för fel och bytte beten i parti och minut men inget funkade.

Vid lunchtid sa Patrik att vi lämnar den mar som vi nu hade nöta i och beger oss lite längre ut.
Vi börjar fiska vid en bergskant som vi driftar på. Efter en liten stund känner jag en stöt i spöt och gör ett mothugg. Jag känner inte direkt att detta skulle vara någon fisk att tala om.
Då börjar kampen. Fisken drar iväg och gör ett antal rusningar och vi i båten börjar inse att detta är en bättre fisk.

I mitt eget huvud snurrar miljoner tankar. Hur är fisken krokad, kommer vi kunna landa denna fisk.

När väl vi fått in fisken i håven så släpper alla spänningar och man känner bara lycka i kroppen och vi inser att även detta är ett personbästa för mig. Vi tror även denna gång att det mycket väl kan vara en tiokilos fisk som ligger i håven. Vågen stannar även denna gång på 9.7 kilo och längden mäts till fina 111cm.

Man blir helt lyrisk över dessa fina fiskar och vilken kraft de besitter. Efter en fotosession och vägning och mätning släpper vi tillbaka denna fina madam.

Som ni läst i tidigare inlägg så var även detta den näst största fisken i Patriks båt i år på över 100 guidedagar. Vi alla är otroligt lyckliga och tycker det är helt otroligt att både jag och Andreas lyckas höja våra personbästa och dessutom till exakt samma vikt.

När vi väl summerar dagen så har vi dragit ca 20 gäddor och jag själva bara dragit 2 st under dagen. Jag tog både den största och den minsta.

Tack Patrik för dessa dagar och alla fantastiska minnen.










Inga kommentarer: